دورکاری یا کار ریموت، به یک شیوه نوین اشتغال اشاره دارد که در آن فرد، وظایف شغلی خود را در محلی به‌جز دفتر فیزیکی شرکت یا محیط اداری کارفرما انجام می‌دهد. این مدل کاری به کارمندان این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های حرفه‌ای خود را از هر مکان دلخواه به انجام رسانند و نیازی به حضور فیزیکی روزانه در محل کار، نداشته باشند. این راهنمای جامع، با هدف رفع ابهام‌ها، ابتدا انواع ساختارهای حقوقی و زمانی همکاری ریموت را تشریح می‌کند. در ادامه، کلیه ارکان ضروری که باید در قرارداد دورکاری گنجانده شوند، به‌دقت بررسی شده‌اند.
در نهایت، در انتهای مقاله، یک نمونه کامل و قابل تطبیق قرارداد جامع دورکاری نیز ارائه شده است. اگر به‌دنبال چارچوبی قانونی و مطمئن برای همکاری‌های ریموت خود هستید، مطالعه ادامه این سند را از دست ندهید.

قرارداد دورکاری یا ریموت چیست؟

قرارداد کاری ریموت را می‌توان براساس ماهیت حقوقی و همچنین مدل زمانی همکاری، به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. هر نوع از این قراردادها، تعهدات و مزایای خاص خود را به‌همراه دارد که در این بخش به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.
باتوجه‌به رشد روزافزون این مدل اشتغال، اگر قصد دارید به این شیوه نوین پیوسته و از انعطاف آن بهره‌مند شوید، می‌توانید همین حالا جدیدترین فرصت های شغلی امروز در این حوزه را مشاهده کنید.

[elementor-template id=”14209″]

قرارداد کاری ریموت براساس ساختار حقوقی

انواع قراردادهای دورکاری از نظر ساختار حقوقی، عمدتا در دو قالب اصلی قراردادهای مشمول قانون کار و قراردادهای پیمانکاری مستقل، تعریف و تنظیم می‌شوند.
قرارداد کاری فریلنسری

۱. قرارداد کارمندی (مشمول قانون کار)

قرارداد کارمندی دورکاری بیانگر یک رابطه حقوقی کامل میان کارگر و کارفرما است. در این حالت، کارمند دورکار تحت پوشش کامل قانون کار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد و دارای مزایای زیر است:

۲. قرارداد پیمانکاری مستقل یا قرارداد فریلنسری

قرارداد فریلنسری اغلب ماهیت پروژه‌ای یا انجام کاری معین دارد و در جامعه کاری بیشتر با عنوان قرارداد فریلنسری شناخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل شامل موارد زیر است:

[elementor-template id=”16068″]

اکنون که تفاوت‌های حقوقی بین استخدام تحت قانون کار و همکاری پیمانکاری برای شما مشخص شد، به‌منظور مشاهده فرصت‌های به‌روز استخدام دورکاری در این دو چارچوب شغلی، پیشنهاد می‌کنیم صفحه مورد نظر در وبسایت کاریابی ایران تلنت را بررسی کنید.

قرارداد remote براساس مدل زمانی و ساعات کار

انواع قرارداد کاری ریموت را می‌توان براساس الگوی زمانی انجام وظیفه نیز دسته‌بندی کرد که رایج‌ترین آن‌ها تمام‌وقت، پاره‌وقت و پروژه‌ای هستند. در ادامه این بخش به توضیح این دسته‌بندی‌ها خواهیم پرداخت.

قرارداد همکاری ریموت

۱. دورکاری تمام‌وقت

کار تمام‌وقت یکی از متداول‌ترین انواع قرارداد دورکاری است. در این شیوه، کارمند کلیه ساعات کاری موظفی خود را به کارفرما اختصاص می‌دهد. کارمند باید به‌صورت مداوم و منظم وظایف خود را انجام دهد و در ساعات کاری مشخص (معمولا طبق قانون کار، ۴۴ ساعت در هفته)، در دسترس کارفرما باقی بماند.

۲. دورکاری پاره‌وقت

در کار پاره‌وقت، فرد دورکار تنها در بخشی از ساعات روز یا هفته به انجام وظایف شغلی خود می‌پردازد. تعداد ساعات کاری کمتر از حالت تمام‌وقت تعیین می‌شود و پرداخت دستمزد نیز براساس همین ساعات کاری محاسبه خواهد شد.

۳. دورکاری پیمانکاری یا کار معین (پروژه‌ای)

در دورکاری فریلنسری، همکاری میان کارمند و کارفرما براساس پروژه‌ای خاص انجام می‌پذیرد. یک پروژه مشخص با خروجی معین تعریف می‌شود و مدت زمان مشخصی برای اتمام آن تعیین می‌گردد. طول مدت قرارداد به‌جای زمان تقویمی، به پایان رسیدن کامل کار مورد نظر بستگی دارد و پس از اتمام پروژه، قرارداد خاتمه می‌یابد.

[elementor-template id=”16080″]
توجه داشته باشید که جستجوی شغل، بدون داشتن یک رزومه قوی و ساختارمند کامل نمی‌شود. برای رقابت موفق در بازار کار امروز، حتی در حوزه دورکاری، لازم است از یک رزومه ساز حرفه ای استفاده کنید تا مهارت‌ها و تجربیات خود را به‌شکل تاثیرگذار ارائه دهید.

ارکان، مفاد و بندهای قرارداد ریموت

تنظیم یک قرارداد دورکاری (یا قرارداد کاری ریموت) نیازمند توجه و دقت فراوانی است، زیرا این سند باید یک چارچوب قانونی و شفاف را برای رابطه‌ای فراهم کند که خارج از نظارت مستقیم و فیزیکی کارفرما انجام می‌شود. در این بخش، ارکان اساسی، مفاد کلیدی و بندهایی که باید در این قراردادها (اعم‌از کارمندی و پیمانکاری) ذکر شوند، شرح داده می‌شوند.

الف) ارکان اساسی قرارداد دورکاری(الزامات هر سند حقوقی)

این ارکان شامل اطلاعات پایه‌ای هستند که وجودشان در هر سند حقوقی معتبری لازم است:

ارکان اصلی توضیحات
مشخصات طرفین لازم است که نام و اطلاعات هویتی کامل کارفرما (اعم از حقیقی و حقوقی) و کارمند یا پیمانکار به‌صورت دقیق درج شود. همچنین، باید آدرس‌های قانونی طرفین و آدرس محل انجام کار (دورکاری) قید گردد. اگر کارفرما یک شرکت باشد، اطلاعاتی نظیر شماره ثبت و کد اقتصادی باید در متن قرارداد گنجانده شود.
موضوع و شرح وظایف باید نوع کار، خدمات و اموری که کارمند یا پیمانکار موظف به انجام آن‌ها است، به‌طور دقیق تعریف شود. درصورت تنوع زیاد وظایف، بهتر است شرح کامل وظایف به عنوان پیوست قرارداد آورده شود.
مدت قرارداد تعیین دقیق زمان شروع و پایان همکاری باید در قرارداد ذکر شود. این مدت می‌تواند موقت، دائم یا برای انجام کاری معین (پروژه‌ای) باشد. در قراردادهای پروژه‌ای، زمان مقرر برای تحویل کامل پروژه نیز باید حتماً قید شود.
مزد و نحوه پرداخت تعیین میزان حقوق یا حق‌الزحمه (شامل حقوق دورکاری)، زمان‌بندی دقیق پرداخت (ماهیانه، ساعتی یا پروژه‌ای) و سایر مزایای متعلقه باید مشخص شود. در قرارداد فریلنسری، میزان مبلغ دریافتی و روش پرداخت باید کاملا شفاف شرح داده شود. همچنین، در قراردادهای کارمندی، نحوه محاسبه اضافه‌کاری باید تعیین گردد.

ب) مفاد و بندهای کلیدی ویژه دورکاری

باتوجه‌به ماهیت غیرحضوری و مبتنی بر فناوری کار ریموت، گنجاندن بندهای زیر برای تضمین حقوق طرفین و پیشگیری از هرگونه اختلاف حقوقی یا عملیاتی در قرارداد کاری ریموت کاملا ضروری است:

۱. قوانین کاری و نظارت بر عملکرد

تعیین و ثبت ساعات کاری: باید به‌دقت میزان ساعات کار (تمام‌وقت یا پاره‌وقت) در قرارداد مشخص شود. در قراردادهای کارمندی، باید نحوه ثبت حضور، ثبت ساعات کاری و زمان‌های در دسترس بودن کارمند، به‌طور شفاف تعیین و در قرارداد درج شود.

[elementor-template id=”16085″]

۲. تعهدات مالی، بیمه و تجهیزات کاری

۳. امنیت اطلاعات و مالکیت فکری

[elementor-template id=”16089″]

۴. پایان همکاری و حل اختلافات

نمونه کامل قرارداد جامع دورکاری

این سند به‌عنوان یک نمونه قرارداد کاری ریموت با قابلیت تطبیق برای دو نوع اصلی همکاری (کارمندی مشمول قانون کار یا پیمانکاری مستقل) تنظیم شده است. در هر ماده که نیاز به انتخاب باشد، دو گزینه (الف) و (ب) ارائه خواهد شد.

ماده ۱: مشخصات طرفین قرارداد

طرف اول: کارفرما (شرکت/موسسه):

نام یا عنوان حقوقی: [نام شرکت]
شماره ثبت و کد اقتصادی: [شماره ثبت / کد اقتصادی]
نشانی قانونی: [آدرس دقیق دفتر اصلی شرکت]
تلفن/ایمیل رسمی: [تلفن / ایمیل شرکت]
نماینده کارفرما (مدیر): [نام و نام خانوادگی نماینده و سمت او]

طرف دوم: طرف مقابل (کارمند/پیمانکار):

نام و نام خانوادگی: [نام و نام خانوادگی کارمند/پیمانکار]
نام پدر: [نام پدر]
شماره شناسنامه و کد ملی: [شماره شناسنامه / کد ملی]
نشانی محل سکونت/محل انجام دورکاری: [آدرس کامل محل انجام کار ریموت]
تلفن/ایمیل: [تلفن / ایمیل فرد]

ماده ۲: موضوع و ماهیت قرارداد

انتخاب ماهیت حقوقی (اختیاری):

الف) قرارداد کارمندی: رابطه براساس قانون کار ایران و آیین‌نامه اجرایی دورکاری خواهد بود.

ب) قرارداد پیمانکاری: رابطه براساس قانون مدنی (ماده ۱۰) و تعهد به انجام کار معین/پروژه خواهد بود.

موضوع قرارداد: انجام وظایف شغل/پروژه [عنوان شغل یا پروژه] به‌صورت [نوع قرارداد انتخابی در بند ۱] و دورکاری است.

شرح وظایف/پروژه: وظایف کارمند/پیمانکار شامل [فهرست دقیق وظایف یا خروجی‌های پروژه] می‌شود. شرح کامل وظایف/جزئیات پروژه در «پیوست شماره ۱» این قرارداد درج شده و طرف دوم ملزم به اجرای کامل آن‌ها می‌شود.

[elementor-template id=”16093″]

ماده ۳: مدت و محل انجام کار

  1. برای قرارداد کارمندی (الف): این قرارداد از تاریخ [تاریخ شروع] آغاز شده و در تاریخ [تاریخ پایان] خاتمه می‌یابد. (مدت قرارداد موقت: [تعداد ماه/سال]).
  2. برای قرارداد پیمانکاری (ب): این قرارداد برای انجام کار معین (پروژه) از تاریخ [تاریخ شروع] آغاز شده و حداکثر تا تاریخ [تاریخ تحویل نهایی] به پایان می‌رسد.

ماده ۴: حقوق، دستمزد، مزایا و بیمه (براساس ماهیت انتخابی)

الف) درصورت انتخاب قرارداد کارمندی (مشمول قانون کار):

ب) درصورت انتخاب قرارداد پیمانکاری (مبتنی بر قانون مدنی):

ماده ۵: ساعات کاری و نحوه نظارت

  1. ساعات کاری: ساعات کاری موظفی کارمند، (تمام‌وقت یا پاره‌وقت) [تعداد ساعات در روز/هفته/ماه] تعیین می‌شود. ساعات در دسترس بودن برای پاسخگویی، از [ساعت شروع] تا [ساعت پایان] روزهای کاری خواهد بود.
  2. نحوه ثبت حضور: ثبت ساعات کاری و حضور کارمند از طریق [ابزار مورد توافق] انجام می‌شود و کارمند موظف به رعایت دقیق آن است.
  3. مرخصی‌ها: مرخصی استحقاقی و استعلاجی مطابق با قانون کار خواهد بود.
  1. ساعات کاری: طرف دوم (پیمانکار) تعهدی به حضور در ساعات کاری مشخص ندارد و تنها متعهد به انجام پروژه و تحویل به‌موقع خروجی‌های تعیین‌شده در پیوست شماره ۱ خواهد بود.
  2. نظارت بر خروجی: نظارت بر عملکرد صرفا براساس کیفیت خروجی، پیشرفت کار و تحویل آن طبق زمان‌بندی تعیین‌شده صورت می‌گیرد.
  3. مرخصی‌ها: پیمانکار فاقد مرخصی‌های رسمی کارمندی است، اما موظف است درصورت عدم امکان ادامه کار، مراتب را سریعا اطلاع دهد تا در زمان‌بندی پروژه تجدیدنظر شود.

ماده ۶: تعهدات عمومی (مشترک برای هر دو نوع)

[elementor-template id=”18159″]

ماده ۷: فسخ، خاتمه و حل اختلاف

مرجع حل اختلاف (اختیاری):

ماده ۸: نسخ قرارداد و پیوست‌ها

این قرارداد در [تعداد] ماده و [تعداد] پیوست و در دو نسخه کاملا مشابه تنظیم شده است و هر دو نسخه حکم واحد و اعتبار یکسان دارند و طرفین ملزم به اجرای آن‌ها می‌شوند.

امضای کارفرما / نماینده قانونی: [محل امضا]

امضای طرف دوم (کارمند/پیمانکار): [محل امضا]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *